Hopp over navigasjon
    
Søk med mobilen
Omslagsbilde
""
Logg inn øverst til høyre, med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
Utgitt:
2001 . - Bok . - XII, 705 s.
Bokmål
Hylleplass:
q 155 T
Bestill       Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse

AvdelingBindPlasseringNoteStatus
Bekkestua. Voksenavd. MAGASINPå hylla
Forlaget skriver om denne boka:

Med denne boka foreligger det et norsk standardverk om utviklingspsykologi. Den viser bredden i moderne utviklingspsykologi og fører leseren inn i fagets tenkemåte. Denne tenkemåten bygger på at barn både er biologiske organismer og medlemmer av samfunn. Barn har kunnskap og anvender kulturelle «redskaper» som de ikke kan skape alene, men må utvikle i samspill med omgivelsene i videste forstand.

Boka er unik i sitt fokus på å sammenligne ulike teoretiske perspektiver og på å forklare de prosessene og mekanismene som ligger til grunn for barns og ungdommers utvikling, tilpasning og kulturalisering. Den gir leseren innføring i klassiske og moderne teorier om utvikling og i det empiriske grunnlaget for dagens kunnskap om barn og ungdommer. Boka tar for seg perseptuell, motorisk, kognitiv og språklig utvikling; utvikling av emosjonell kompetanse, selvregulering og forståelse aven selv og andre; og utvikling av tilknytning, sosiale relasjoner og vennskap. Den gir kunnskap om den typiske utviklingen og om de individuelle forskjellene som eksisterer innenfor alle sider av utviklingen fra spedbarnsalderen av og gjennom ungdomsårene.

Boka egner seg for alle utdanninger som retter seg mot arbeid med barn og ungdommer, spesielt innenfor pedagogiske fag og helse- og sosialfag.

Stephen von Tetzchner er professor i utviklingspsykologi ved Universitetet i Oslo.

Side
1Teoretiske perspektiver og metode5
1Utvikling7
2Teoretiske perspektiver25
3Metoder til å få kunnskap om barn41
2Gener, fosterutvikling og tidlig nevrologisk utvikling65
4Gener, evolusjon, arv og miljø67
5Stimulering og atferd i fostertiden85
6Hjernens utvikling95
3Persepsjon og motorikk111
7Perseptuell utvikling113
8Utvikling av motorikk og bevegelse143
4Kognitiv utvikling161
9Hovedretninger innenfor kognitiv utvikling163
10Hukommelse211
11Begrepsutvikling233
12Resonnering261
13Intelligens271
14Læring og opplæring293
5Kommunikasjon og språk307
15Utvikling av kommunikasjon og språk309
6Emosjonell utvikling, temperament og personlighet365
16Emosjonell utvikling367
17Emosjonsregulering387
18Temperament401
19Personlighet411
7Sosiale relasjoner, forståelse av selv og andre, og moral441
20Tidlige sosiale relasjoner443
21Selvoppfattelse469
22Forståelse av andres sinn485
23Relasjoner mellom barn505
24Moral og prososiale handlinger523
8Virksomheter, kjønn og ungdom553
25Lek, medier og samfunnsforståelse555
26Kjønnstypisk atferd575
27Ungdomsalderen587
9Historiske perspektiver611
28Historisk oversikt613

Barn og ungdommer med Asperger-syndrom : perspektiver på språk, kognisjon, sosial kompetanse og tilpasning


Harald Martinsen og Stephen von Tetzchner, redaktører
Bok utgitt 2007
Ledig på hovedbiblioteket
Bestill Husk denne

Barns språk


Stephen von Tetzchner ... [et al.]
Bok utgitt 1993
Ledig på hovedbiblioteket
Bestill Les e-bok Husk denne

Pedagogisk-psykologisk arbeid


av Finn Hesselberg (Finn Hesselberg og Stephen von Tetzchner)
Bok utgitt 2016
Ledig på hovedbiblioteket
Status på filialen(e): Ledig

Bestill Husk denne
Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om Utviklingspsykologi : barne- og
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning

Huskeliste

Lista er tom

Fra trefflista

https://barum.bib.no/cgi-bin/websok?tnr=174434