
Livets læremester : historiske kunnskapstradisjoner i Norge 1650-1840
Anne EriksenEriksen, Anne 907.2 E
Bok Bokmål utgitt 2020
Hylleplass: Ledig
- BEKKESTUA: 1 av 1 ledig
(hylleplass: 907.2 E)
*0010561340 *003NO-LaBS *00520211208191535.0 *007t *008200811b xx e 0 nob d *009 nam 1 *019 $bl *020 $a978-82-530-4184-1$qheftet$cNkr 369.00 *035 $a(NO-LaBS)12583458(bibid) *035 $a(NO-OsBA)0589946 *08204$qNO-OsBA$a907.204810903$223/nor *083 $a907.2$223/nor$qNO-OsBA *090 $c907.2$dE *1001 $aEriksen, Anne$d1958-$_17576000 *24510$aLivets læremester$bhistoriske kunnskapstradisjoner i Norge 1650-1840$cAnne Eriksen *260 $aOslo$bPax forlag A/S$c2020 *300 $a328 sider *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *5208 $aForfatter Anne Eriksen tar i «Livets læremester: historiske kunnskapstradisjoner 1650-1840» for seg den norske historieskrivingen fra 1600- til 1800-tallet. Hvordan var det mest hensiktsmessig å fremstille Norges fortid? Kunne konger og storfolks bragder virke som en rettesnor? Eriksen viser at datidens måte å beskrive historien på var mangefasettert, og at et viktig prinsipp var å vektlegge lærdommen man hentet ut av det fortidige. Boken viser også at disse historikerne ikke var preget av geografisk eller intellektuell isolasjon oppe i det høye nord, men sluttet seg til den kontinentale måten å fremstille historien på. Sett opp mot dagens måte å nærme seg historieskriving, var datidens form en ganske annen. I Livets læremester kommer disse forskjellene til syne. Omtalen er utarbeidet av BS. *65017$aHistorie$xForskning$0(NO-OsBA)1114698$2bibbi$9nob$_1928232300 ^